Od AI alata koji personaliziraju učenje do sustava koji automatiziraju administrativne zadatke – digitalne tehnologije sve su više prisutne u učionicama, na sveučilištima i u kontekstu cjeloživotnog učenja. No uz brojne koristi dolaze i složena pitanja o transparentnosti, pravednosti i pravima učenika i studenata.
AI visokog rizika u obrazovanju: što je u pitanju?
Jeste li znali da se prema novom EU AI Aktu mnoge obrazovne tehnologije – poput sustava za automatsko ocjenjivanje, AI analitike učenja ili prepoznavanja lica za evidenciju prisutnosti – smatraju „visokorizičnima”?
Sudionici radionice detaljno su istražili što to znači u praksi. Primjerice, AI sustavi sada moraju prolaziti procjene rizika, imati osiguranu ljudsku kontrolu i jamčiti transparentnost u donošenju odluka. Određene primjene AI-ja – poput prepoznavanja emocija ili manipulativnih sustava koji iskorištavaju ranjivosti učenika – potpuno su zabranjene.

Ove uvide podijelila je pravna stručnjakinja Marijana Šarolić Robić, koja je dala jasan pregled revolucionarne EU regulative. Kako je istaknula: „Obrazovanje nije izuzeto od usklađenosti – ono je u njenom središtu.”
Etičke dimenzije novih tehnologija predstavila je Maja Brkljačić, voditeljica istraživačkog instituta Algebra LAB. U svom je izlaganju otvorila neka od najvažnijih pitanja s kojima se danas suočavaju obrazovni stručnjaci:
- Može li AI uistinu biti nepristran ili samo pojačava postojeće nejednakosti?
- Znaju li učenici i studenti kako se koristi njihovim podacima?
- Što znači biti „podučen” ili „ocijenjen” od strane algoritma?
Sudionici su pozvani da kritički razmotre kako (ne)ugrađujemo etičke principe u dizajn obrazovnih tehnologija. Naglašeno je da etika ne smije biti naknadna misao – ona mora biti sastavni dio načina na koji gradimo, primjenjujemo i koristimo digitalne alate u obrazovanju.

Razvoj AI pismenosti za sve
Jedna od najperspektivnijih rasprava ticala se AI pismenosti. Prema EU AI Aktu, do 2025. svi korisnici AI sustava u EU – uključujući edukatore i učenike – trebali bi imati osnovno razumijevanje AI tehnologija i njihovih posljedica.
To znači više od pukog znanja kako koristiti alat. To znači znati postaviti prava pitanja, prepoznati pristranost, zahtijevati transparentnost i razumjeti društvene posljedice digitalnih odluka.
Zaključak: Poziv na odgovornu inovaciju
Capacity Building Lab jasno je pokazao: nove tehnologije oblikuju obrazovanje, ali kako ćemo ih koristiti – još uvijek ovisi o nama.
Nalazimo se u ključnom trenutku u kojem institucije, developeri i edukatori imaju priliku oblikovati budućnost koja prihvaća prednosti AI-ja, ali ujedno snažno štiti ljudsko dostojanstvo, jednakost i pravo na obrazovanje bez diskriminacije.
Za više informacija o ETHLAE projektu i njegovom radu na razvoju holističke pismenosti u obrazovanju odraslih, posjetite: https://eaea.org/project/ethlae/