Projekt AI4VET4AI objavio je sveobuhvatnu studiju o utjecaju umjetne inteligencije (AI) na ključne europske sektore, uključujući zdravstvo, obrazovanje, maloprodaju i uslužne djelatnosti. Izvješće nudi bogate uvide u područja u kojima su potrebne specifične vještine za učinkovitu primjenu AI, izrađeno uz pomoć 25 partnera iz 11 zemalja pod vodstvom istraživača iz Technische Informationsbibliothek.
Izvješće "AI4VET4AI: Transnacionalna analiza nedostataka vještina povezanih s umjetnom inteligencijom" istražuje spremnost sektora kao što su profesionalne i znanstvene aktivnosti, veleprodaja i maloprodaja, ljudsko zdravlje, obrazovanje te usluge smještaja i prehrane. Svaki od tih sektora ključan je za europsko gospodarstvo jer zajednički podupire milijune radnih mjesta, a istraživanje pruža vrijedne uvide za tvorce politika, obrazovne djelatnike i čelnike u industriji koji žele osigurati radnu snagu spremnu za budućnost.
Umjetna inteligencija transformira zahtjeve za radnim mjestima i stvara hitnu potrebu za specijaliziranim kompetencijama u svim industrijama. Prema dr. Scottu Harrisonu, istraživaču iz Technische Informationsbibliothek, "implementacija umjetne inteligencije u Europi se ubrzava, ali postoji veliki jaz u vještinama povezanim s umjetnom inteligencijom u svim sektorima, posebno u zdravstvu i tehničkim područjima." U izvješću ističemo da 65% ispitanih tvrtki trenutno nema osnovne vještine za korištenje umjetne inteligencije među zaposlenicima, sa značajnim nedostacima u pismenosti povezanoj s umjetnom inteligencijom i praktičnom znanju o primjenama umjetne inteligencije. Kako bi se premostili ti nedostaci, projekt AI4VET4AI naglašava potrebu za integracijom osposobljavanja za vještine umjetne inteligencije u visokoškolsko stručno, kao i cjeloživotno strukovno obrazovanje i osposobljavanje diljem Europe.
Ključni nalazi:
- Nedostatak vještina u svim sektorima: Određene industrije, uključujući zdravstvo i maloprodaju, suočavaju se s akutnim nedostatkom vještina potrebnih za učinkovitu integraciju umjetne inteligencije, kao što su analiza podataka, strojno učenje i kibernetička sigurnost. Obrazovni sektor posebno ima potrebu za obukom o personaliziranim alatima za učenje podržanim umjetnom inteligencijom.
- Preporuke specifične za sektor: Svaki sektor analiziran u izvješću ima jedinstvene potrebe za kompetencijama povezanim s umjetnom inteligencijom. Na primjer, zdravstvenim radnicima potrebno je osposobljavanje u dijagnostičkim sustavima umjetne inteligencije, dok bi maloprodaja i veleprodaja mogle imati koristi od sustava za upravljanje zalihama i sprječavanje prijevara koji se temelje na umjetnoj inteligenciji.
- Umjetna inteligencija za gospodarski rast: U izvješću se ističe da tehnologije koje koriste umjetnu inteligenciju imaju potencijal znatno doprinijeti BDP-u EU-a. Samo u 2023. ulaganja u umjetnu inteligenciju u Europi dosegla su gotovo 9 milijardi eura, naglašavajući važnost premošćivanja nedostatka vještina kako bi se maksimalno povećale te gospodarske koristi.
Moguće preporuke za kreatore politika i obrazovne djelatnike:
Kako bi se riješili ovi izazovi, izvješće nudi strateške preporuke za kreatore politika, obrazovne ustanove i pružatelje strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, uključujući:
- Integracija AI opismenjavanja: Predlaže se uključivanje osnovnih modula o AI opismenjavanju u kurikulume visokoobrazovnog i strukovnog obrazovanja, s posebnim fokusom na etičke aspekte, upravljanje podacima i odgovorno korištenje tehnologije.
- Razvoj sektorskih AI tečajeva: Primjeri uključuju strojno učenje za optimizaciju opskrbnih lanaca u maloprodaji, ili AI alate za personaliziranu njegu pacijenata u zdravstvu. Takvi programi osposobljavanja bili bi prilagođeni specifičnim potrebama svakog sektora.
- Opservatorij za AI: Osnivanje AI promatračnica omogućilo bi donositeljima odluka, edukatorima i liderima u industriji praćenje najnovijih dostignuća u AI tehnologijama, pružajući podatke za bolje informirano donošenje odluka i ažuriranje kurikuluma.
Izvješće poziva industrijske lidere, donositelje politika i edukatore da usmjere svoje napore ka paneuropskom pristupu u izgradnji AI kompetencija, jer samo usklađenim i koordiniranim pristupom EU može zadržati globalnu konkurentnost. Dr. Alan Berg sa Sveučilišta u Amsterdamu ističe: "Naša otkrića pozivaju na hitno djelovanje kroz pristup koji će radnike pripremiti za digitalno transformirani svijet“.
Preuzmite cijelo izvješće
Pročitajte cijelo izvješće i istražite kako umjetna inteligencija preoblikuje europske industrije, radnu snagu i budućnost rada: https://www.ai4vet4ai.eu/public-deliverables/.