Image for Inovativni studij: Studenti razvili rješenja za zanimljivija putovanja i bolju brigu o starijima
Naslovnica

Inovativni studij: Studenti razvili rješenja za zanimljivija putovanja i bolju brigu o starijima

Naši studenti diplomskih studija znaju kako razviti vlastitu ideju u inovativan poduzetnički projekt

Pri organizaciji putovanja često nastojimo pronaći sve informacije o odredištu, tražimo zanimljivosti i korisne informacije polazeći od uvjerenja da web sigurno ima najbolja rješenja. No, često tada nailazimo i na pregršt informacija koje nisu nužno uvijek točne pa se prilikom planiranja putovanja nerijetko javljaju i frustracije.

Tim studenata Visokog učilišta Algebra, koji okuplja studente s diplomskih studija primijenjenog računarstva, podatkovne znanosti i digitalnog marketinga, trenutačno radi na razvoju aplikacije koja bi putnicima pomogla na posve drugi način. Nađe li se korisnik u određenom gradu na službenom putovanju i ima nekoliko sati slobodnog vremena prije sljedećeg sastanka, mogao bi pokrenuti aplikaciju i uživati ​​u personaliziranom obilasku uz zanimljive činjenice i anegdote o zgradama i trgovima oko njega. Mogao bi aplikaciji reći koja vrsta sadržaja ga zanima i da ima na raspolaganju četiri sata. Projekt pod nazivom Travelty je, dakle, zamišljen kao aplikacija za putnike i turiste koji žele brzo pronaći turističke atrakcije i dobiti personalizirani turistički obilazak.

Dino Tretinjak Mesarić, Federica Fioretto, Hrvoje Čardžić, Hrvoje Matković, Ivan Kožul, Kristina Lučić, Petra Barto i Stjepan Bošnjak-Matić članovi su ovog studentskog tima okupljenog oko projekta Travelty i oko svojeg su cilja vrlo jasni – kažu da žele stvoriti aplikaciju koja će personalizirati putovanje više i lakše nego što je to sada moguće, te time podići iskustvo putovanja na novu razinu.

„Travelty stavlja naglasak na personalizaciju, glasovnu funkcionalnost i jednostavnost korištenja. Ona štedi vrijeme koje nam je svima iznimno dragocjeno. Ovisno o odabranoj lokaciji ili lokaciji na kojoj se trenutno nalazimo, koliko vremena želimo ili možemo provesti na nekom odredištu, aplikacija će nam predložiti nekoliko opcija. Glasovna funkcionalnost će omogućiti korisniku da ne mora sam čitati sadržaj određene znamenitosti, već će mu aplikacija sve to ispričati, kao pravi turistički vodič“, pojašnjavaju studenti.

Projekt gdje se spajaju dva „vruća“ područja – tehnologija i turizam

Turizam je velik biznis, a danas mnogi žele biti inovativni prilikom osmišljavanja savršenog digitalnog iskustva koje štedi vrijeme i u potpunosti zadovoljava potrebe korisnika. „To nikada nije jednostavno“, naglašavaju studenti koji razvijaju Travelty, „no ideja je proizišla upravo iz želje za korištenjem novih digitalnih tehnologija i u svrhu turizma. Mnogi ne volimo grupna putovanja i više smo za ona individualna koja uključuju obitelj i prijatelje, no bez obzira na to, želimo saznati bitne i zanimljive činjenice o mjestu koje posjećujemo, ali isto tako i dobro se zabaviti. Želimo vidjeti i saznati što više i maksimalno iskoristiti sve mogućnosti ovisno o tome koliko vremena imamo“.

„Korisnik ne mora nužno biti turist. Može jednostavno biti na nekom poslovnom putovanju i ima nekoliko sati slobodnog vremena, no ne i vremena za istraživanje mjesta u kojem se nalazi. Aplikacija joj tada prema njezinim osobnim interesima nudi nekoliko mogućnosti ovisno o raspoloživom vremenu. Puno je tu još mogućnosti i ideja koje nam se rađaju“, kažu.

Inovativni studenti su, dakako, svjesni velike konkurencije na ovom tržištu, baš na mjestu gdje se preklapaju i susreću turizam i tehnologija i gdje postoje brojni proizvodi i aplikacije, no smatraju da imaju rješenje kod kojeg će personalizacija i glasovne mogućnosti donijeti tu bitnu razliku.

Strojno učenje ključno je za uspjeh ovakvih projekata

Posebno je zanimljivo okrilje u kojem ovaj projekt nastaje i razvija se – na Visokom učilištu Algebra studenti diplomskih studija odnedavno imaju obavezan kolegij na kojem razvijaju vlastitu ideju, inovativan poduzetnički projekt, po metodama i na načine kako to inače čine startup tvrtke.

Od strane Algebre studenti pritom dobivaju mentore i na svojem projektu intenzivno rade tijekom dvije godine diplomskog studija. Kako timovi poduzetnih studenata uvijek namjerno okupljaju njih više s različitih studija – primijenjenog računarstva, digitalnog marketinga, podatkovne znanosti – prilika je to za razmjenu znanja i ideja s raznih područja i za stjecanje vrlo korisnih iskustava oko toga kako upravljati timom. „Svakako je zanimljivo što smo svi s različitih područja, jer međusobno učimo jedni od drugih te imamo priliku vidjeti kako je to kad programeri, analitičari i marketingaši rade zajedno“, kažu studenti.

Karlo Knežević, mentor ovog tima, predavač na Visokom učilištu Algebra koji trenutačno završava doktorski studij na Fakultetu elektrotehnike i računarstva, stručnjak je, između ostaloga, za algoritme strojnog učenja i evolucijskog računarstva. Upravo primjena strojnog učenja u ovom konkretnom projektu ima ogroman potencijal. Osim što korisnici mogu dobiti željeni preporučen sadržaj, i partneri koji bi koristili aplikaciju u svrhu oglašavanja, jednostavnije mogu pronaći ciljanu skupinu osoba te ponuditi određenu uslugu.

„S obzirom na činjenicu da sve više ljudi putuje te da je mobilna komunikacija sveprisutna, a nosiva pametna tehnologija (wearable technology) u velikom zamahu, ovakva rješenja imaju velik potencijal, što su već prepoznale određene tvrtke. Navike putovanja ljudi izrazito su se promijenile u odnosu na prije dvadeset godina. Danas turist unaprijed planira putovanje te unaprijed želi saznati koje usluge mu pruža destinacija na koju putuje. Kada je turist već na željenoj destinaciji, on želi imati ponuđene usluge s obzirom na privatne sklonosti. Ovakva paradigma putovanja uvelike mijenja način oglašavanja usluga turistima, a s druge strane turistima pruža više mogućnosti“, pojašnjava nam Karlo Knežević.

Pritom naglašava kako će se u daljnjem razvoju projekta ovaj studentski tim oslanjati na primjenu tehnika strojnog učenja kao što je obrada prirodnog jezika, grupiranje podataka te klasifikacija sadržaja. Da bi tim uspješnije predvidio želje turista, koristit će se i neuronske mreže, a cijelo vrijeme vodit će se briga o skalabilnosti rješenja.

„Naravno da je ovaj projekt izazovan jer mu se pristupa iz nekoliko smjerova: obrade velike količine podataka i strojnog učenja, povezivanja sa sučeljima trećih aplikacija iz raznovrsnih domena primjene te marketinga“, naglašava Knežević, „ali činjenica da je projekt sveobuhvatan, čini ga zanimljivim i složenim, a što dodatno motivira članove tima za uspješnom implementacijom“, zaključuje.

Personaliziran marketinški pristup pomaže i kad je konkurencija velika

Konkurencija na ovom području, kada se pogledaju brojne usluge i aplikacije, velika je – no to nužno ne mora biti prepreka u razvoju novih, inovativnih proizvoda, pojašnjava Stella Antolović, viša predavačica na Visokom učilištu Algebra, koja trenutačno završava svoj doktorski studij na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu a ponajviše iskustva i ekspertize na području marketinga stjecala je baš na raznim projektima vezanim uz IT i edukaciju. Iz te perspektive, kao mentorica, također pomaže ovom timu diplomskih studenata dok se suočava s novim izazovima.

„Baš zato što se s ovim rješenjem tim studenata nalazi u crvenom oceanu, tržištu koje karakterizira visoka konkurencija i borba cijenama, moraju više promišljati o konceptu proizvoda, to jest usluge koju razvijaju. Uspiju li pogoditi korisničke potrebe, želje i navike i uhvate li ključnu kritičnu masu korisnika koji će s njima biti oduševljeni, moći će kroz sustav preporuka polako osvajati tržište“, opisuje Antolović.

Rješenja, naravno, ima i u takvim situacijama. „Rekla bih da je rješenje – personalizacija. To je ključ marketinškog pristupa koji omogućava digitalija. Većina usluga na tom tržištu je osmišljena za grupe ili segmente putnika, a ova aplikacija je pametna na pojedinačnoj razini. Njihova aplikacija će omogućiti svakom putniku da kreira svoj profil, a ona će temeljem informacija učiti i s vremenom postati samo njihov osobni vodič za svako putovanje. Ovdje se ne radi samo o pametnoj aplikaciji, već u konceptu koji ima tendenciju da mijenja tržište putovanja. Jedva čekam svog pametnog vodiča koji će moje iduće putovanje pretvoriti iz klasičnog turističkog obilaska u uživanje na jedinstveni i lokalni način“, kaže Stella Antolović.

A studenti koji rade na Traveltyju za podršku koju dobivaju u sklopu ovog, doduše obaveznog ali očito i vrlo inovativnog, korisnog i zabavnog kolegija na Visokom učilištu Algebra, imaju samo riječi hvale. „Naši su nas mentori bodrili i poticali otpočetka i dali su nam pregršt dobrih smjernica i savjeta“, kažu studenti okupljeni oko projekta.

Silver Care: Kako mlađe generacije mogu pomoći starijima koji žive sami?

Još jedna inovativna ideja dolazi od jedne druge grupe studenata na Visokom učilištu Algebra – aplikacija koja približava djecu svojim starijim roditeljima ili drugim članovima obitelji koji su stariji, ali žive sami. Interdisciplinarni tim studenta zamislio je kreiranje rješenja Silver Care koje bi se sastojalo od aplikacije za mobilne uređaje i pametnog sata. I ovdje su svi studenti vrsni u svojim područjima – programskom inženjerstvu, digitalnom marketingu i podatkovnoj znanosti, te nastoje izraditi rješenje koje će mladima olakšati brigu za starije članove obitelji koji žive sami, a starijima pružiti mirniju i organiziraniju svakodnevnu rutinu.

Aplikacija Silver Care podsjećala bi starije osobe na uzimanje lijekova naglašavajući pritom koji lijek i u kojoj količini starija osoba u tom trenutku treba popiti. Starije osobe, ali i skrbnici, primali bi obavijesti o datumu kada je potrebno posjetiti liječnika radi izdavanja novog recepta za pojedini lijek. Budući da stariji nerijetko imaju slabiji vid ili sluh, studenti razvijaju rješenje na način da se omoguće dodatne svjetlosne notifikacije ili vibracije uređaja prilikom primanja obavijesti. Silver Care također će omogućavati periodično mjerenje pulsa starije osobe i detektirati mogući pad uz pomoć pametnog sata.

Iza ideje ove aplikacije stoje Sara Barić, Lucia Matić, Vid Tomišić, Matea Marinić, Ivor Dončević i Mate Kovilić, također studenti diplomskih studija na Visokom učilištu Algebra.

„Smatram da je nevjerojatno kako nema više različitih aplikacija koje su izrađene sa svrhom povezivanja i poboljšanja suživota između starijih i mlađih članova obitelji. Iz tog razloga sam sretna da smo uočili taj prostor, te da radimo na aplikaciji za koju vidimo brojne mogućnosti u budućnosti“, govori nam Sara Barić o praznini na tržištu koju su uočili. „Cilj našeg projekta jest postići korisnikov unutarnji mir, a to mislimo postići tako što ćemo izradom aplikacije omogućiti korisnicima da lako i bez gubljenja vremena saznaju kako im se osobe za koje se brinu osjećaju te da budu sigurni da im se ništa nije dogodilo“, nadovezuje se Lucia Matić.

„Projekt nam se čini zanimljiv, osim toga što nema puno sličnih projekata na tržištu, koji su specifično namijenjeni starijima, a što nama pritom daje komparativnu prednost u odnosu na konkurente na tržištu. Unutar ovog projekta zajednički radimo i surađujemo kao studenti digitalnog marketinga, podatkovnog usmjerenja te studenti programskog inženjerstva. Trenutna situacija u oko pandemije koronavirusa, česte izolacije i sl. također doprinose povećanju važnosti jedne aplikacije kao takve za brigu, pogotovo za ljude koji žive u udaljenim mjestima od svojih najmilijih“, kaže Matea Marinić.

Vrijednost projekta je što se obraća onima koje većina tvrtki zanemaruje

Jedan od mentora timu studenata koji rade na projektu Silver Care je i Zdravko Kunić, predavač na Visokom učilištu Algebra, iskusan tehnološki stručnjak i poduzetnik, stručnjak za podatkovnu znanost. S obzirom na njegovo iskustvo u dizajniranju specijaliziranih IT sustava i raznim industrijama, vjerujemo da ovaj tim na raspolaganju ima odličnog mentora.

„Ovaj projekt nije samo poduzetnička ideja koju bi bilo zgodno realizirati u okviru studentskog kolegija“, objašnjava Kunić, „već je otpočetka zamišljen ambiciozno i bez fakultetskih ograničenja. Njegov potencijalni tržišni uspjeh ne bi bio mjerljiv samo brojem downloada ili popularnošću aplikacije, već bi upravo primjena podatkovne znanosti mogla biti onaj game-changer koji će, osim profita i dobrobiti za obje skupine korisnika, iznjedriti dodatnu društvenu korist u vidu znanstvenog medicinskog i zdravstvenog doprinosa. Stoga tržišna realizacija i kapitalizacija projekta Silver Care ne bi smjela nikome biti iznenađenje“, kaže.

Stella Antolović, predavačica u Algebri, mentorica je i ovog studentskog tima iz marketinške perspektive. „Silver Care jedan je od nekoliko projekata koji su jasno pokazali da mladi ljudi osjete potrebe društva i imaju razvijenu empatiju za ranjive skupine“, naglašava ona.

„Iznenadila me količina ideja čiji motivi nastanka nisu usko vezani za prihod, već za poboljšanje kvalitete života društva s posebnim naglaskom na one skupine ljudi koje klasične tvrtke zanemaruju. Kada su mi izložili ideju aplikacije koja pomaže u brizi oko starijih ljudi, osobito onih koji žive sami, točno sam osjetila o čemu pričaju. Razmišljala sam o svim usamljenim starijim ljudima ali i o njihovim obiteljima koje se sigurno bore s osjećajem krivnje jer im ne mogu posvetiti dovoljno vremena. Zapravo sam razmišljala o tome da je čudno da takva aplikacija već ne postoji, a to je znak da su na odličnom putu“, zaključuje Stella Antolović.

Kako izgleda rad na inovativnim studentskim projektima?

„Najzanimljiviji dio projekta je to što kao studenti sa različitih studijskih programa dijelimo znanja i nadopunjavamo se te stječemo neka nova saznanja i učimo jedni od drugih kroz zabavu i rad“, kaže Ivor Dončević, student diplomskog studija podatkovne znanosti u Algebri. „Na početku projekta, svi smo radili zajedno kako bi stvorili atmosferu između članova tima, a što projekt više napreduje tako svaki član radi određene dijelove s obzirom na njegove vještine, znanja i motivaciju“, naglašava Ivor.

Kako je njegova specijalizacija upravo podatkovna znanost, pojašnjava nam i njezinu ulogu u projektu. „Uloga podatkovnih znanstvenika je ta da prikupljaju podatke koji će pomoći u radu aplikacije. Iz masovne primjene ove aplikacije mogla bi se dobiti analitika lijekova koji najviše pomažu i koji se najviše koriste od strane ljudi kojima su potrebni, te bi samim time ti lijekovi mogli biti dostupniji“, kaže.

Matea Marinić njegova je kolegica s istog diplomskog studija podatkovne znanosti. „Uloga podatkovnih znanstvenika je prikupljanje podataka koje je jedan od vremenski najzahtjevnijih procesa, u našem slučaju prikupljanje svih podataka vezanih uz naš problem starih ljudi, kao što su informacije o lijekovima i načinu njihova uzimanja, ali sve to uz dozvolu korisnika koji su u potpunosti upozoreni o načinu uzimanja podataka te su prihvatili te uvjete uz poštivanje GDPR-a i ostalih zakona. Nakon toga, naš posao je izrada analiza za kolege iz marketinga kako bi prilagodili svoje marketinške strategije tržištu te kako bi naš programer napravio izmjene i dorade aplikacije prema željama i potrebama naše ciljne skupine na tržištu“, pojašnjava Matea.

Ili, kraće, kako kaže programer Mate Kovilić, „Uloga podatkovnih znanstvenika na ovom projektu je ta da proučavaju aktivnosti i promjene u bazi podataka I da te podatke iskoriste za analizu kako bi uvidjeli potencijalne probleme I poboljšanja koje se mogu napraviti“. Nije nimalo čudno da je podatkovna znanost u podlozi ovog projekta jer je ona i inače jedno od „vrućih“ područja primjene tehnologije, a ovi studenti odlučili su je primijeniti na dobrobit zajednice.

„Kroz ovaj kolegij stekao sam vještine rada u timu, shvatio sam koliko je korisno razmjenjivati znanja i ideje sa ljudima u svrhu izrade nekog proizvoda i usluge. Također sam shvatio kako je izuzetno zahtjevno pokrenuti startup i kako treba puno vremena za razradu dobre ideje i njezino ostvarenje“, priča Ivor Dončević.

Izlazak iz zone komfora ključan je da studenti shvate bit poduzetništva

„Entuzijazam i brzina napretka projekta Silver Care nakon početnog definiranja ideje i mentorskih sessiona je studente na praktičan način naučila da je poduzetništvo jedan od najboljih načina na koji pojedinci mogu utjecati na napredak društva, neovisno o tome čime se u životu bave. Ugodno me iznenadila efikasnost tima u rješavanju problema i nošenja s poslovnim izazovima unatoč nedostatku prethodnog poduzetničkog iskustva, što smatram dobrim indikatorom svijetle budućnosti projekta u stvarnom svijetu“, kaže Zdravko Kunić, jedan od mentora ovog tima Algebrinih studenata.

„Budući da u poduzetništvu ne postoji univerzalni recept za uspješno vođenje tvrtke, rješavanje neočekivanih situacija zahtijeva od članova tima čest izlazak iz njihove komforne zone, što je, uz samouvjerenost koju takvi 'izleti' nadograđuju iz izazova u izazov, jedno od najvažnijih iskustava za studente“, zaključuje Kunić o vrijednosti iskustava koje studenti stječu radeći dvije godine na svojim projektima u sklopu studija.

Zašto je Algebra siguran izbor za tvoju budućnost?

Vjetar u
leđa

Kod nas ćeš naučiti sve o informacijskim tehnologijama, području za kojim potražnja stalno raste. Vjerujemo da ćemo ti tako osigurati podlogu za osobni razvoj i učiniti te metom poslodavaca.

Moderna metodologija

Odbijamo stajati na mjestu u svijetu koji se sve brže i brže mijenja. Jako pazimo da svaki studijski program bude u skladu s modernim trendovima i ide u korak s vremenom.

Kvaliteta bez premca

Ponosni smo na brojna priznanja i status najkvalitetnijeg stručnog studija u Hrvatskoj. Iz godine u godinu se trudimo opravdati ukazano povjerenje, jer znamo da tvoja budućnost ovisi o tome. Zato svoju zadaću ne shvaćamo olako.

Newsletter

Želiš biti u tijeku sa svim novostima vezanim uz Algebru? Prijavi se na naš newlsetter.