
Građa računala
- Predavanje 30
- Vježbe 30
- Samostalni rad 90
Naziv predmeta
Građa računala
Oznaka predmeta
22-00-502
Semestar
2
ECTS
5
Nastavnici i suradnici
Sadržaj i cilj
Cilj ovog modula je omogućiti studentima da nauče:
• koncepte računalne arhitekture
• građevne blokove niže razine u bilo kojem računalnom sustavu
• međusobno djelovanje centralne procesorske jedinice (CPU), memorije i ostalih podsustava na nižoj razini
• višejezgrenu i paralelnu obradu u suvremenim računalnim arhitekturama.
Studenti savladavaju teorijsku pozadinu različitih računalnih arhitektura i uspoređuju ih s računalnim arhitekturama koje su danas u najčešćoj uporabi.
U sklopu ovog modula studenti uče o nižim razinama računalnih sustava. U pogledu programiranja, ovaj modul obuhvaća isključivo sklopove nižih razina.
Studentima je važno pohađati ovaj modul u svrhu savladavanja različitih suvremenih operacijskih sustava (sistemsko inženjerstvo) i aplikacija (programsko inženjerstvo). Studenti također uče projektirati hardversku opremu nižih razina i kako donijeti ispravnu odluku prilikom stvaranja okruženja za zaposlenike ili klijente (sistemsko inženjerstvo), ili prilikom izrade aplikacija (programsko inženjerstvo).
Literatura
Obvezna literatura:
1. Ledin, J. (2020) Modern Computer Architecture and Organization, Livery Place, 35 Livery Street, Birmingtham B3 2PB, Packt Publishing.
Preporučena literatura:
1. Meyers, M. (2019) CompTIA A+ Certification All-in-One Exam Guide, Tenth Edition, 1325 Avenue of the Americas, New York, NY 10019, McGraw Hill Education.
Dodatna literatura:
1. Heath, S. (1995) Multiprocessor Architectures: RISC, CISC and DSP 2nd Edition, Linacre House Jordan Hill, Oxford OX2 8DP, Elsevier
Minimalni ishodi učenja
- Prepoznati razliku između strukture i elemenata matične ploče osobnog računala te skicirati arhitekturu, module i elektroničke sklopove procesora.
- Analizirati faze izvođenja uputa i status sabirnice te kombinirati osnovne upute, upute za grananje i petlju u zadacima sklapanja.
- Skicirati i analizirati strukturu i osnovne elemente aritmetičko-logičke jedinice (ALU) i upravljačke jedinice.
- Analizirati koncept i organizaciju prekidnog sustava i metode prijenosa podataka.
- Analizirati paralelizme na procesoru, višejezgrenom procesoru i sustavima s višestrukim procesorima.
- Usporediti memorijske modele simetrične višestruke obrade (SMP) i neuniformnog memorijskog pristupa (NUMA) u sklopu sustava s višestrukim procesorima.
Željeni ishodi učenja
- Izraditi jednostavnu aritmetičko-logičku jedinicu (ALU) uporabom simulatora elektroničkog sklopa.
- Ocijeniti uspješnost izvođenja uputa i statusa sabirnice u sklopu danog zadataka te napisati kod sklopa uporabom dodijeljenog kompleta uputa.
- Napisati složeni kod sklopa uporabom aritmetičko-logičkih uputa.
- Ocijeniti koncept i organizaciju prekidnog sustava i metode obrade iznimaka.
- Ocijeniti poteškoće vezane uz paralelizme na procesoru, višejezgrenim procesorima i sustavima s višestrukim procesorima.
- Preporučiti najprimjereniji izvedbeni plan računalnog sustava za specifične svrhe na temelju memorijskih modela simetrične višestruke obrade (SMP) i neuniformnog memorijskog pristupa (NUMA).