Image for
Naslovnica

Object-oriented programming

  • Predavanje 30
  • Vježbe 45
  • Samostalni rad 105
Ukupno 180

Naziv predmeta

Object-oriented programming

Tip predmeta

Obligatory

Oznaka predmeta

22-00-510

Semestar

3

ECTS

6

Nastavnici i suradnici

Sadržaj i cilj

This module introduces students to the object-oriented principles: encapsulation, inheritance, polymorphism, and abstraction.

This module is core to the Software Engineering subspecialisation and provides the foundation for a wide number of programming modules in the following semesters. Skills learned in this module will contribute significantly to students’ development as professionals in respected fields.

Students will learn:
• object-oriented principles: encapsulation, inheritance, polymorphism, and abstraction.
• object-oriented topics specific for C sharp, including LINQ (Language Integrated Query) API, Collections Framework, and Exception handling mechanisms.
• delegates as a prerequisite for introduction to functional paradigm and the platform-specific implementations of Publisher-Subscriber and Repository patterns.

The module is taught in C sharp programming language. The module assessment is based on solving a series of smaller practical tasks in the defined programming language and software development tool.

Literatura

Essential reading:
1. Stellman, A. and Greene J. (2021) Head First C#: A Learner's Guide to Real-World Programming with C# and .Net Core. 4th edn. Sebastopol: O'Reilly.

Recommended reading:
1. Albahari, J. (2019) C# 8.0 Pocket Reference. 1st edn. Sebastopol: O'Reilly.

Further reading:
1. Skeet, J. (2019) C# in Depth. 4th edn. Shelter Island: Manning Publications.

Preuzmi vodič za studente

Minimalni ishodi učenja

  • Osmisliti rješenje zadanog problema prema okvirnoj specifikaciji te ga implementirati koristeći klase i objekte.
  • Primijeniti princip nasljeđivanja u programskom jeziku.
  • Utvrditi postojanje potrebe za polimorfnim rješenjem problema te ga implementirati.
  • Predvidjeti mogućnost pojave iznimki te ih obraditi
  • Implementirati i primijeniti generičke strukture u programskom jeziku.
  • Implementirati dio programskog rješenja korištenjem „Izdavač-Pretplatnik“ programskog obrasca

Željeni ishodi učenja

  • Odabrati odgovarajuće tipove podataka i preinačitelje pristupa sukladno osnovnoj specifikaciji.
  • Prepoznati potrebu za uporabom i primjenom apstraktnih klasa i preinačitelja pristupa u svrhu izrade neredundantnog rješenja zadanog problema koje se može opetovano koristiti.
  • Poboljšati čitljivost rješenja uvođenjem preopterećenja operatora.
  • Izraditi i primijeniti korisnički definirane klase iznimki kao rješenja zadanog rješenja.
  • Odabrati odgovarajuću generičku klasu kolekcije kao rješenje zadanog problema.
  • Implementirati dio programskog rješenja uporabom anonimnih klasa.
Podijeli: Facebook Twitter