Uvod
Znanje kao ključni dio aktive gotovo svakog poduzeća postaje dominantna konkurentska prednost te glavni adut uspješnog poslovanja. Međutim često je znanje izloženo riziku spore distribucije zaposlenicima, brzog zastarijevanja i drugim čimbenicima. Strateška inicijativa uspješne organizacije usmjerena je prema efikasnoj, permanentnoj edukaciji zaposlenih. Ona omogućuje zadržavanje konkurentskih prednosti i zauzimanje boljih tržišnih pozicija.
Koliko je vaše poduzeće u proteklom ciklusu ulagalo u edukaciju? Kakvi su vaši zahtjevi, potrebe za edukacijom? Prema kojem kriteriju odabirete model edukacije?
U kojim situacija se najčešće primjenjuje e-learning?
- U dinamičnom poduzeću izloženom čestim promjenama, frekventnim izlaskom novih proizvoda i usluga, veliki je izazov u kratkom roku obučiti zaposlenike kako bi djelovali u skladu s tim promjenama. Koliko koristi će imati poduzeće od izvrsnog novog proizvoda kojeg njegovi zaposlenici, a pogotovo prodajna mreža i podrška klijentima, ne poznaju dovoljno da bi kvalitetno sudjelovali u procesima prodaje i podrške. Dogodi li se prespora edukacija zaposlenika o novom proizvodu ili usluzi, konkurencija može preuzeti ideju, izbaciti sličan proizvod na tržište i tržišno preteći poduzeće u kojem je inicijalno došlo do inovacije i u kojem je proizvod osmišljen. Brz razvoj digitalnih obrazovnih sadržaja za samostalno učenje ili online edukacija uživo mogu značajno pridonijeti izbjegavanju ove potencijalne opasnosti.
- Organizacije s velikim brojem zaposlenika koje je potrebno educirati imaju poseban izazov kako edukaciju učiniti brzom i financijski povoljnom. U e-learningu, a pogotovo u samostalnom učenju putem e-learning sadržaja, veći broj korisnika u pravilu znači i manji trošak edukacije po korisniku. Vrijeme koje je potrebno za edukaciju korisnika putem e-learninga za samostalno učenje ne ovisi o broju korisnika jer takve edukacije ne trebaju prostorije (virtualne niti fizičke učionice), predavače i slično.
- Mnoge organizacije, primjerice financijske institucije kao što su banke i osiguravajuće kuće, moraju djelovati u skladu s mnogobrojnim strogim propisima i regulativama. Regulatorna tijela često nameću određene edukacije koje zaposlenici moraju proći kako bi djelovali u skladu sa zakonskim propisima i regulativama. Često se radi o sadržajima koji se ne mijenjaju često ili su te promjene relativno male pa svakako ima smisla izraditi sadržaje za samostalno učenje koje će dulje vrijeme služiti svrsi i uvelike pomoći u provedbi edukacije te udovoljavanju zahtjeva regulatornih tijela.
Navedene su samo neke od situacija u kojima je e-learning često jako dobro, a ponekad i jedno suvislo rješenje, iako takvih situacija ima još nebrojeno puno.
Imajući u vidu prethodno izložene činjenice, Algebra razvija i implementira interaktivni sustav za učenje prilagođen izuzetno visokim zahtjevima suvremenog poslovnog okruženja. Nakon provedenih istraživanja, dobivene rezultate smo objedinili u specifičnom modelu učenja koji je detaljno opisan u nastavku.
Projekcija idealnog oblika korporativne edukacije
Zaposlenici:
- ne moraju napuštati svoje radno mjesto, u smislu troškova putovanja, gubitka vremena, neizbježnih oportunitetnih troškova…
- kroz nastavu uče samostalno rješavati probleme na koje će kasnije naići i u stvarnosti
- imaju mogućnosti kroz proces nastave surađivati, da bi pospješili učenje, motiviranost, te kroz timski pristup postigli bolje rezultate
Edukacija:
- obuhvaća sve razine poduzeća – raspon znanja i vještina koje se uče je vrlo velik
- mora što vjernije simulirati stvarne situacije da bi bila zanimljiva i poticajna
- treba biti maksimalno individualizirana i prilagođena, jer niti jedan polaznik nije isti, niti se priprema za iste zadatke
- mora imati pouzdan sustav ulaznog i izlaznog testiranja
- mora biti prilagodljiva, lako nadogradiva i raznolika
Manager:
- ima stalni i kvalitetni uvid u procese edukacije i sadržaj nastave
- ima pouzdan sustav nadzora i kontrole procesa, mjerenja napretka i postignuća prema različitim kriterijima (individualno/grupno)
Da bismo uspješno izašli u susret svim izazovima i riješili ovu jednadžbu s deset nepoznanica primijenili smo sustav učenja gdje je stavljen naglasak na maksimalnu iskoristivost učenja s pomoću računala. Učenje s pomoću ovakvog sustava nazivamo digitalnim učenjem.
E-learning za male, srednje i velike organizacije
Zabluda je da e-learning mogu koristiti samo velike organizacije. Iako mala poduzeća vjerojatno neće imati vlastite e-learning sustave pa možda čak niti vlastite e-learning sadržaje za učenje, postoje modeli u kojima i takve male organizacije mogu itekako efikasno iskoristiti veliki potencijal ovakvog načina učenja. Na primjer, umjesto vlastitog sustava, manja poduzeća mogu koristiti postojeće dijeljene sustava što značajno smanjuje troškove. Također, umjesto razvoja vlastiti sadržaja za učenje, mogu koristiti postojeće sadržaje. Na taj se način uz minimalne troškove iskorištavaju prednosti digitalnog učenja.
Veće će organizacije često postaviti vlastiti sustav za digitalno obrazovanje kako bi cijeli proces učenja i poučavanja mogli bolje prilagoditi vlastitim potrebama i zahtjevima. Također će veće organizacije često razviti i vlastite sadržaje jer zbog velikog broja zaposlenika, trošak po zaposleniku na kraju ispadne minimalan.
Postoje naravno i međuvarijante – primjerice tvrtka unajmi prostor na dijeljenom e-learning sustavu, ali razvije i na sustav postavi vlastite sadržaje. Zbog sigurnosnih mjera i funkcionalnosti, zadržava se privatnost podataka pa sadržaji, iako postavljeni na zajednički poslužitelj, nisu ni u kojem slučaju dostupni drugim organizacijama koje koriste isti sustav.